Bel ons: 0513-624 261 of 0611001035
Bezoekadres: iepenlaan 3, 8441BT Heerenveen
info@finantheek.nl

Banken gaan consumenten aansporen tot aflossen op hypotheek

Finantheek "Voordelig in hypotheken"

De Nederlandse Vereniging van Banken(NVB) start een publiekscampagne om consumenten met een aflossingsvrije hypotheek aan te sporen tot aflossen. De campagne moet ervoor zorgen dat huiseigenaren aan het einde van de looptijd niet voor financiële, vervelende verrassingen komen te staan. De NVB ziet hierbij ook een rol weggelegd voor het intermediair.  

Volgens de bankenvereniging sparen veel mensen met een aflossingsvrije hypotheek nu al om de hypotheek terug te betalen of weten ze dat ze aan het einde van de looptijd voldoende inkomen hebben voor het afsluiten van een nieuwe hypotheek. “Maar er zijn ook mensen die niet sparen of waarbij het inkomen, bijvoorbeeld door pensionering, onvoldoende is voor een nieuwe hypotheek”, aldus de NVB. “Voor deze groep geldt: Als je nu al weet dat je straks in je woning wil blijven wonen is het goed om nu maatregelen te nemen door te gaan aflossen of te gaan sparen.”

Veranderingen in de toekomst

De brancheorganisatie start daarom de publiekscampagne ‘Word ook aflossingsblij’. Daarin worden consumenten met een aflossingsvrije hypotheek gewezen op veranderingen waar ze in de toekomst tegenaan kunnen lopen en die van invloed zijn op hun financiële situatie. “Allereerst kan het inkomen dalen vanwege het bereiken van de pensioenleeftijd. Daarnaast hebben huiseigenaren na dertig jaar geen recht meer op de hypotheekrenteaftrek. Tot slot, kunnen de maandlasten van een nieuwe hypotheek stijgen doordat bij een nieuwe hypotheek minimaal 50% van de marktwaarde van de woning moet worden afgelost. Het is daarom goed om te kijken hoe je er in de toekomst financieel voor staat zodat je weet of je de lasten van een nieuwe hypotheek ook dan kunt dragen. Als dat niet het geval is kun je nu al maatregelen nemen door bijvoorbeeld af te lossen of te sparen.”

52.000 klanten bereikt

Banken zijn al enige tijd bezig om klanten met een aflossingsvrije hypotheek actief te benaderen. Inmiddels zijn op die manier 52.000 klanten bereikt en is aan 27.000 klanten financieel inzicht gegeven. Met de campagne ‘Word ook aflossingsblij’ hopen banken nog meer mensen te bereiken en inzicht in hun financiële situatie te geven.

Tijdelijke terugkeer provisie

Daarbij zien de banken ook een rol weggelegd voor het intermediair, zo valt te lezen op de speciale website www.aflossingsblij.nl.  “Weet u al wat u gaat doen of wilt u weten wat het voor u betekent? Ga er mee aan de slag en bekijk uw situatie desgewenst met uw bank, hypotheekverstrekker of financieel adviseur. Dat woont stukken prettiger. Dat maakt aflossingsblij.” Of adviseurs er blij van wordt valt nog te bezien. Wat Jurjen Oosterbaan betreft kan deze vorm van ‘hersteladvies’ echter niet gratis. Hij pleit voor het tijdelijk opnieuw toestaan van provisie vanuit de geldverstrekkers.

Wilt u ook weten wat Finantheek voor u kan betekenen  neem dan vrijblijvend contact met ons op, ons team staat voor u klaar.