Bel ons: 0513-624 261 of 0611001035
Bezoekadres: iepenlaan 3, 8441BT Heerenveen
info@finantheek.nl

Drie nieuwe hypotheekverstrekkers in 2018: is er nog ruimte voor de bulkhypotheek?

Finantheek "Voordelig in hypotheken"

 

Het aantal hypotheekaanbieders is de afgelopen jaren flink uitgebreid. Via pensioenfondsen en regiepartijen stroomt er veel geld de Nederlandse huizenmarkt in. Opvallend is dat de nieuwkomers zich richten op vrijwel dezelfde doelgroep: starters en jonge doorstromers, een hypotheeksom boven de NHG-grens en geen maatwerk. Hebben toetreders Vista, Tulp en Jungo nog voldoende ruimte in die markt?

“We liggen op schema”, zegt directeur Paul Wessels van Tulp Hypotheken. De regie-aanbieder had aanvankelijk al in het voorjaar van 2016 van start willen gaan, maar begon doordat de toenmalige investeerder zich terugtrok pas afgelopen mei met het verstrekken van hypotheken. “We hebben een ambitie uitgesproken en dan is het fijn dat we dat waarmaken. Natuurlijk zijn we blij om te zien dat intermediairs uit de voeten kunnen met onze propositie.”

Gemiddelde hypotheeksom 323.000

Hoeveel hypotheken Tulp inmiddels verwerkt heeft, wil Wessels niet zeggen. Wel kan hij iets kwijt over de gemiddelde hypotheeksom. Die bedraagt nu 323.000 euro. ‘We richten ons op de niet-NHG-klant. Daar is onze hypotheekrente ook zeer competitief.’ De gemiddelde leeftijd van een Tulp-klant is 32.

Die leeftijd verraadt dat het zeker niet alleen starters zijn die Tulp bedient. “Het is opvallend dat 35 procent van onze aanvragen klanten zijn die van aflossingsvrij overstappen naar een annuïtaire hypotheek. Dat zijn mensen van wie de eerste rentevaste periode op z’n einde loopt en daar zelf nu al wat aan doen”, zegt Wessels.

Crowdfundhypotheek voor de massa

Hypotheekverstrekker Jungo is nog niet live, maar begint in juli met een vijftal adviseurs aan een pilot. Vanaf augustus worden de crowdfundhypotheken voor een groter publiek uitgerold. De funding van Jungo wordt voor minstens 80 procent verzorgd door een institutionele belegger en voor maximaal 20 procent kan een consument via crowdfunding investeerders werven.

Een innovatief concept, maar de doelgroep van Jungo is mainstream. “Deze markt is zeker drukker geworden,” zegt Jungo-directeur Vincent van den Noort. “Maar we denken wel dat er ruimte is. Op de lange termijn is het de bedoeling om ook andere soorten klanten aan ons te binden.”

Die intentie om uit te breiden heeft Tulp ook. “Bulkhypotheken is niet een term die ik zou gebruiken”, zegt Wessels. “Wij noemen het middle of the road hypotheken. Op dit moment is dat de grootste markt in Nederland. We zijn van daaruit aan het waarmaken wat we hebben gezegd tegen onze investeerders. Uiteindelijk kunnen we ook verder groeien naar andere doelgroepen.”

Focus op samenwerking met tussenpersoon

Of Vista Hypotheken qua productie op schema ligt, kan het niet zeggen. “We hebben geen concrete volumedoelstellingen geformuleerd voor de start”, zegt sales- en marketingmanager Koen Ooms. “Onze focus ligt nu op het neerzetten van een stabiele organisatie en op de samenwerking met intermediairs. We zijn meer dan tevreden over hoe het gaat en we verwachten in 2019 meer op volume te gaan sturen.”

Voor maatwerk hoef je ook niet bij Vista te zijn. Hoewel Vista Hypotheken zich zelfstandig profileert en een eigen pand heeft, kun je die keuze niet los zien van de koers van het moederbedrijf. “Wij bekijken het bedienen van de hypotheekmarkt vanuit de Rabobankgroep. Rabobank en Obvion richten zich ook op maatwerk. Vista Hypotheken op de standaardhypotheek. Voor Vista zien we daar voldoende ruimte.”

 

Meer weten over de hypotheekverstrekkers in Nederland, neem dan contact met ons op

Wij respecteren jouw privacy