Kalkman (FlexFront): ‘Snelheid geldverstrekker is nu wedstrijdje ver plassen’

Geldverstrekkers die schermen met snelle acceptatie van hypotheekoffertes doen dit hoofdzakelijk voor de bühne. Dit stelt Antoinette Kalkman, directeur van serviceprovider FlexFront. Volgens Kalkman zijn consumenten meer gebaat bij snellere service in het voortraject.

In een blog op de site van FlexFront stelt Kalkman voorstander te zijn van het streven naar snelheid en efficiëntie. “We moeten de klanten tenslotte niet langer laten wachten dan nodig is. Echter, op dit moment lijkt snelheid een wedstrijdje ver plassen te zijn geworden. Geldverstrekkers buitelen over elkaar heen om te laten zien hoe goed ze op dit gebied zijn (geworden). De een claimt  een verwerking van een dag en de ander doet het zelfs binnen een paar uur en presenteert het als ‘Actie van de maand.’ Belangrijk is om te realiseren dat we het hier over de verwerking hebben van een dossier dat de status ‘compleet en correct’ heeft bereikt en daar zit ‘m de crux want voor de consument zit er nog een spannende tijd voor die veel langer duurt in de regel.”

Een rotzorg

Het zal de consument volgens Kalkman “een rotzorg” zijn of zijn compleet aangeleverde dossier in vier uur of binnen een dag beoordeeld is. “Met die paar uur snelheid maak je als geldverstrekker of service organisatie echt niet het verschil. Je bereikt pas echt iets voor de consument als je hem en zijn adviseur helpt in het traject daarvoor. Het duurt gemiddeld zo’n 15 dagen voordat een dossier de status compleet en correct krijgt.”

Vorm in plaats van inhoud

Vooral de status ‘correct’ is voor de consument en adviseur een uitdaging, meent Kalkman. “Ondanks alle innovatie ontwikkelingen in deze branche gaat het in het acceptatietraject van vandaag nog geregeld over de vorm in plaats van de inhoud. Bij welke geldverstrekker mag je de werkgeversverklaring digitaal ondertekend aanleveren en bij wie moet de handtekening in blauw of met zwarte pen? Als adviseur zie je soms door de bomen het bos niet meer en eerlijk is eerlijk; diezelfde adviseur gooit nog wel eens wat ongezien over de schutting. Niemand wordt daar blij van en de consument zeker niet.”

Bron: AMWEB door Robert Paling op 23 okt 2017